Rus Edebiyatında İmgecilik
(Imaginism in Russian Literature )

Yazar : Sevgi Ilıca    
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2017
Sayı : 92
Sayfa : 181-194
5464    1542


Özet
Rus edebiyatında “İmgecilik” 1917 Rus Devrimi’nden sonra Moskova’da ortaya çıkar. Bu akımın en önemli şairleri Vadim Gabrieleviç Şerşeneviç, Anatoliy Boriseviç Mariyengof, Sergey Aleksandroviç Yesenin ve Ryurik İvnev’dir. Rus imgeci şairler 1919 yılının Ocak ayında, büyük ölçüde Şerşeneviç tarafından yazılmış olan Deklaratsiya isimli bildirilerini imzalar ve yayımlarlar. 1922 yılında Gostinitsa dlya puteşestvuyuşçih ve prekrasnom isimli imgeci şiir dergilerini yayımlarlar. Rusya’da imgecilik 1919-1922 yılları arasında en parlak dönemini yaşar. İmgeci programda imge şiirin en önemli unsuru olarak sayılır. Modern ve avangart bir edebi akım olan imgecilik yalnızca imge üzerinde odaklanır. İmgeci şair apolitik bakış açısını benimseyerek, içerikten çok şiirsel imgenin işlevini savunur. Rus imgeciliğinin temel prensibi özgün ve alışagelmişin dışında imgeler kullanarak okuyucuyu mümkün olduğunca şaşırtmaktır. İmgeciler kaba bir üslup kullanarak, kendilerinden önce var olan tüm edebi akımları reddederler. Bu makalede Rus imgeciliğinin gelişim süreci ve temel özellikleri açıklanacak ve imgeci şairlerin kaleme aldığı en çok bilinen şiirlerden bazıları incelenecektir.

Anahtar Kelimeler
Rus imgeciliği; imge; 20.yüzyıl Rus edebiyatı; avangart şiir

Abstract
In Russian literature “Imaginism” came about after the Russian Revolution of 1917 in Moscow. The leading poets of this movement were Vadim Gabrielevich Shershenevich, Anatoly Borisevich Mariengof, Sergei Alexandrovich Yesenin and Ryurik İvnev. In January 1919 the Russian imaginist poets signed and issued a manifesto, Deklaratsiya, which had been written primarily by Shershenevich. In 1922 they published the imaginist poetry magazine Gostinitsa dlya puteshestvuyuschih v prekrasnom. Imaginism in Russia flourished between 1919 and 1922. In the imaginist program the image is counted as the most crucial component of poetry. Imaginism that is a modern and avant-garde literary flow simply focuses on images. Adopting a political point of view, the imaginist poets support the function of the poetic image rather than content. The essential principle of Russian imaginism is to shock the readers by using genuine and uncommon images as much as possible. Using strong language, the imaginists rejected all the literary movements existing before theirs. In this article, the development process and the basic characteristics of Russian imaginism will be discussed and some widely known poems written by imaginist poets will be analyzed.

Keywords
image; Russian literature of the 20th century; avant-garde poetry